23948sdkhjf

Højeste butikstomgang i tre år - men noget tyder alligevel på fremgang

Der bliver flere og flere tomme butikskvadratmeter i Danmark.

Det viser spritnye tal fra Ejendomstorvet.dk, som hvert kvartal opgør antallet af udbudte erhvervslokaler. Gennem hele 2023 har udbuddet været støt stigende, men alligevel er der faktorer, der indikerer, at der er bedre tider på vej på markedet. 

- Gennem 2023 har vi set en jævn stigning i udbuddet af lokaler til butikker og spisesteder. Det seneste kvartal er stigningen med blot 6.000 kvadratmeter dog noget mindre end resten af året, så det kunne tyde på en opbremsning. 

- Målt i forhold til det samlede butiksareal kom tomgangen lige akkurat op på 3,1 procent, det højeste i tre år, men vi ligger fortsat under topniveauet på 3,5 procent, som vi ramte i flere kvartaler i 2019 og 2020, forklarer Jacob Wegener, der er administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk. 

Detailhandelsekspert Jens Chr. Petersen påpeger, at han ser "flere tendenser" på detailmarkedet i øjeblikket, som "gør det svært at sige, om tomgangen fortsætter opad lidt endnu". 

- E-handel tager hele tiden en lille smule omsætning fra de fysiske butikker, og i udkanten af flere byer ser vi nybyggede storbutikker som Billigblomst, Biltema og Plantorama med et meget bredt varesortiment, der konkurrerer med butikker i bymidterne. Samtidig rykker neglebutikker, skønhedssaloner og forskellige sundhedstilbud ind i nogle af de lidt mindre lokaler, lyder analysen fra Jens Chr. Petersen. 

I alt findes der i Danmark 20,3 millioner kvadratmeter butiksareal - og de 3,1 procent af dem står altså ledige i skrivende stund. Det svarer til 621.300 kvadratmeter. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141